بازی جدید یمنی‌‎ها با صهیونیست‌ها | ابتکار در دست صنعا

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای بعد از ظهر شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم «اهداف نظامی» یمن در بندر الحدیده واقع در ساحل دریای سرخ در غرب یمن هدف قرار دادند و مدعی شد این حمله پاسخی مستقیم به حملات انجام‌شده علیه اسرائیل در ماه های اخیر بوده است.
کد خبر : 16842

تبیین:

ادامه جنگ در غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین باعث شده تا یمن جدی تر از گذشته وارد میدان جنگ علیه اشغالگران شود. در همین ارتباط نیز، روز گذشته ارتش اشغالگر صهیونیستی مسئولیت یک حمله هوایی در غرب یمن را برعهده گرفتند. این اولین بار است که تل آویو مستقیم وارد جنگ علیه یمن می‌شود و در این شرایط به نظر می‌رسد که تنش ها در غرب آسیا همچنان در حال افزایش است.

حمله به الحدیده

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای بعد از ظهر شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم «اهداف نظامی» یمن در بندر الحدیده واقع در ساحل دریای سرخ در غرب یمن هدف قرار دادند و مدعی شد این حمله پاسخی مستقیم به حملات انجام‌شده علیه اسرائیل در ماه های اخیر بوده است. «العربیه» هم گزارش داد که در حمله اخیر نیروی هوایی تل آویو، حداقل 40 مخزن سوخت در بندر الحدیده یمن منهدم شدند. منابع عبری نیز در اخبار اعلام شده درباره حمله تجاوزکارانه رژیم اسرائیل به یمن به جزئیات مهمی اشاره کرده‌اند:

30 فروند هواپیمای جنگی در بمباران علیه یمن شرکت کردند و آمادگی برای انجام این ماموریت به مدت 36 ساعت ادامه داشت.

هدف اصلی این حمله، هدف قرار دادن دو جرثقیل اصلی در بندر حدیده بود که محور اصلی کمک‌رسانی در این بندر به شمار می‌آیند.

برای اطمینان از اصابت دقیق، از بمب‌های ویژه استفاده شد.

این حمله علیه یمن یک روز پس از آن صورت گرفت که ارتش یمن مسئولیت حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به تل آویو را بر عهده گرفتند. در حمله پهپادی ارتش یمن به تل آویو به عنوان دومین شهر بزرگ رژیم صهیونیستی، دست‌کم یک نفر کشته و نزدیک به ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. یمن اعلام کرد که این حمله را در واکنش به ادامه جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه انجام داده است.

تغییر بازی

حمله صهیونیست‌ها به الحدیده یمن نشان داد که برای رهبران تل آویو، پاسخ به صنعا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو کمتر از 24 ساعت پس از حمله پهپادی یمن به تل آویو، صهیونیست‌ها دست به کار حمله به بندر الحدیده یمن شدند. از سوی دیگر رفت و برگشت پاسخ نظامی میان تل آویو و صنعا نشان از آن دارد که اکنون یمنی‌ها تبدیل به بازیگر مستقیم جنگ در فلسطین شده‌اند. در واقع یمن اکنون یک ضلع اصلی جنگ در غزه به شمار می رود که در حمایت از مردم فلسطین وارد نبرد با اشغالگران شده‌ است.

تقلای تل آویو برای جبران آبروریزی پدافندی

عملیات پهپادی یمن علیه تل آویو نشان دهنده شکست سامانه پدافندی صهیونیست‌هاست و برهمین اساس به نظر می رسد که حمله صهیونیست‌ها به یمن تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی این سیستم پدافندی چند لایه بود. در واقع صهیونیست‌ها دارای سیستم پیشرفته پدافندی و چند لایه هستند و عبور پهپاد یمنی از آن‌ها نشان داد که پدافند اسرائیل در برابر تهدیدات خارجی ناتوان است. این سامانه ها پدافندی شامل موارد ذیل است:

سامانه گنبد آهنین: برای مقابله با اهداف کوچک و سریع مانند راکت‌ها، گلوله‌های توپخانه و گلوله‌های خمپاره

سامانه پرتوآهنین: سامانه پدافند هوایی لیزری با قابلیت رهگیری موشک‌ها و راکت‌ها

سامانه فلاخن داوود: برای رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه برد (SRBM)، هواپیماها، پهپادها و موشک‌های کروز

سامانه پیکان: برای مقابله با موشک‌های بالستیک در ارتفاعات بسیار بالا و با سرعت بسیار زیاد

کیش و مات اقتصادی اشغالگران

حملات نیروهای یمن فقط محدود به هزینه های نظامی علیه اسرائیل نیست، بلکه حملات نیروهای یمنی تا کنون توانسته هزینه‌های گسترده اقتصادی را علیه اشغالگران تحمیل کند:

ورشکستگی بندر ایلات: «گیدئون گولبر»، مدیر بندر ایلات در جنوبی ترین نقطه اسرائیل به تاثیر حملات نیروهای یمنی علیه این بندر و تعطیلی آن اذعان کرده و گفته است که  ما حدود ۵۰ میلیون شکل به دلیل اختلال در عملیات بندر ایلات در پی حملات یمنی‌ها خسارت دیدیم. مدیر بندر ایلات که از دریافت حمایت مالی از سوی کابینه نتانیاهو نا امید شده درباره اینکه تصمیم وی برای اخراج نیمی از کارگران بندر به دلیل ورشکستگی آنجا به کجا رسید، گفت: ما این هفته برای اخراج شماری از کارگران آماده می‌شویم. وی افزود که فعالیت این بندر هشت ماه است که در اثر حملات (مقاومت) متوقف شده و این بدان معناست که درآمدی در کار نیست. وبگاه اقتصادی «کالکالیست» هم گزارش داده است که در سال ۲۰۲۳، ۱۴۹ هزار خودرو از شرق وارد ایلات شد اما از ابتدای ۲۰۲۴ حتی یک خودرو هم وارد این بندر نشده است.

سرایت زیان اقتصادی به دیگر مناطق اشغالی: از سوی دیگر، برخی وبگاه‌های صهیونیست مدعی هستند که انصارالله یمن به دنبال اقدامی از سوی برخی کشورهای عربی در شمال آفریقا در دریای مدیترانه برای هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ این رژیم علیه نوار غزه هستند. برهمین اساس، اکنون نه فقط بندر ایلات، بلکه بنادر  حیفا و اشکلون نیز در معرض حملات یمنی‌ها قرار خواهند داشت و این ناامنی در بنادر رژیم صهیونیستی در عمل به معنای محاصره دریایی این رژیم به شمار می رود.

بن بست در کریدورهای جایگزین: این را نیز باید در نظر داشت که با وجود کریدور زمینی که پس از شروع جنگ غزه، از امارات برای انتقال کالاها به رژیم صهیونیستی ایجاد شد تا محموله‌های دریایی از دریای سرخ محل حملات انصارالله عبور نکنند و بعد هم در بندر ایلات مورد هدف قرار نگیرند اما این کریدور نتوانست جایگزینی برای محموله‌های دریایی باشد که از آسیا می‌آیند. همچنین مقامات صهیونیستی می‌گویند مسیر جایگزین دریای سرخ، حمل و نقل در نوک جنوبی آفریقا است که در این صورت تردد کشتی‌ها در دریای مدیترانه ۲ تا سه هفته طولانی می‌شود و همین مساله در آینده هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

منبع: الوقت

ارسال نظرات